Η βασιλόπιτα και η διατροφική της αξία




Βασιλόπιτα ονομάζεται η πίτα που παρασκευάζεται σε ορισμένες χώρες από τους χριστιανούς παραμονές της Πρωτοχρονιάς και κόβεται λίγο αφότου αλλάξει ο χρόνος.

Τότε προσκομίζεται η Βασιλόπιτα στο τραπέζι όπου ο νοικοκύρης αφού την σταυρώσει με το μαχαίρι τρεις φορές αρχίζει να τη κόβει σε τριγωνικά κομμάτια προσφερόμενο σε κάθε ένα παριστάμενο μέλος της οικογένειας ή φίλων και συγγενών με πρώτο κομμάτι του σπιτιού (ή του Χριστού της Παναγίας και του Άι Βασίλη), του σπιτονοικοκύρη, της σπιτονοικοκυράς και των άλλων παρισταμένων κατά τάξη συγγένειας και ηλικία με τελευταίο το κομμάτι του φτωχού ή πάλι του σπιτιού, χωρίς βέβαια να λησμονούνται τυχόν μετανάστες, ασθενείς και άλλα πρόσωπα της οικογένειας που για διάφορους λόγους δεν παρίστανται. Ανάλογα με την περίπτωση μπορεί να κοπεί κομμάτι "για την εταιρεία", "για το μαγαζί" κ.λ.π..

 Η παράδοση του νομίσματος μέσα στη βασιλόπιτα, προήλθε από το Μέγα Βασίλειο, ο οποίος σύμφωνα με την παράδοση, για να επιστρέψει τα τιμαλφή στους δικαιούχους, μη γνωρίζοντας σε ποιόν ανήκει τι, έδωσε εντολή να παρασκευαστούν μικροί άρτοι εντός των οποίων τοποθέτησε ανά ένα των νομισμάτων ή τιμαλφών και τα διένειμε στους κατοίκους την επομένη του εκκλησιασμού.


Η ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ

Ένα μέτριο κομμάτι βασιλόπιτας, προσδίδει περίπου 350-400 θερμίδες.

 Ένα μεγάλο ποσοστό της ενέργειάς της, προέρχεται από τα λιπαρά της συνταγής, και κυρίως από το βούτυρο και το αυγό. Αυτά τα κορεσμένα λιπαρά που προσφέρει το γλυκό, σχετίζονται με υψηλά επίπεδα λιπιδίων στον αίμα και τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων, αλλά και με την αύξηση του βάρους. Έχουν βέβαια και πολλά καλά θρεπτικά συστατικά, όπως οι λιποδιαλυτές βιταμίνες, τα οποία σε μικρή ποσότητα είναι ευεργετικά για τον οργανισμό μας. Αν το γλυκό γίνει με ελαιόλαδο αντί για βούτυρο (ή αντί για μια ποσότητα βουτύρου) έχει περισσότερα ακόρεστα λιπαρά οξέα σε σχέση με τα κορεσμένα του ζωικού λίπους.

Εκτός από τα λιπαρά, άλλα συστατικά της βασιλόπιτας είναι: το αλεύρι, η ζάχαρη και τα πορτοκάλια (ανάλογα με τη συνταγή) τα είναι η κύρια πηγή υδατανθράκων του γλυκού. Σχεδόν οι μισές θερμίδες της βασιλόπιτας προέρχονται από υδατάνθρακες, που είναι γνωστό ότι παρέχουν άμεσης μορφής ενέργεια στον οργανισμό μας.

Όπως κάθε γλυκό, έτσι και η βασιλόπιτα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο και όχι σε καθημερινή βάση.
Βέβαια, την περίοδο των εορτών και μέχρι να τελειώσουν τα αποθέματα στο σπίτι, θα μπορούσε να γίνει ένα εύγευστο πρωινό μαζί με γιαούρτι ή γάλα χαμηλών λιπαρών, ή θα μπορούσε να γίνει γλυκό ή αλμυρό σάντουιτς και να καλύψει τις ανάγκες ενός ενδιάμεσου γεύματος.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις