ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΩ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ




Η καθαρά Δευτέρα είναι μια μέρα που παραδοσιακά νηστεύουμε. Τα θαλασσινά, τα όσπρια, ο χαλβάς, η ταραμοσαλάτα και η λαγάνα έχουν τον κύριο λόγο στο τραπέζι μας.

Όλα αυτα είναι πολύ υγιεινά αλλά και πολύ θερμιδογόνα, γι’αυτό πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.



Στο τραπέζι της σαρακοστής προτιμήστε τα θαλασσινά. Τα καλαμάρια, οι γαρίδες και το χταπόδι αποτελούν πηγές πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας και δεν έχουν πολλές θερμίδες σε σχέση με τα υπόλοιπα σαρακοστιανά. Ο περισσότερος κόσμος έχει την εντύπωση ότι τα θαλασσινά προκαλούν αύξηση της χοληστερόλης του αίματος και τα αποφεύγει (το οποιο δεν ισχύει), ενώ αγνοεί το γεγονός ότι περιέχουν όλα τα απαραίτητα αμινοξέα καλύπτοντας τις ανάγκες μας σε πρωτείνη. Τα 100 γρ. τηγανητά καλαμαράκια και γαρίδες συνεισφέρουν περίπου 230 θερμίδες, οι οποίες μειώνονται σε λιγότερο από τις μισές αν γίνουν ψητά ή ακόμα και καλύτερα βραστά.Το ίδιο συμβαίνει και με το χταπόδι.


Τα Όσπρια είναι μια πολύ καλή επιλογή για το τραπέζι της καθαράς Δευτέρας. Συνδυάζουν δύο πολύ σημαντικές ιδιότητες: Από τη μία πλευρά δεν μας φορτώνουν με θερμίδες και από την άλλη είναι πολύ πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Μία κούπα όσπρια καλύπτει το 45% των καθημερινών μας αναγκών σε φυτικές ίνες, το 58% σε φυλλικό οξύ και το 31% σε πρωτεΐνες. Αν, μάλιστα, τα όσπρια συνδυαστούν με κάποιο δημητριακό, όπως ψωμί ή ρύζι, τότε η ποιότητα των πρωτεϊνών που προκύπτει είναι ισάξια του κρέατος και του ψαριού. Μία κούπα βρασμένα όσπρια χωρίς λάδι (170 γρ.) μάς παρέχει 227 θερμίδες.


O ταραμάς (δηλαδή τα αυγά ψαριού) τρώγεται κατά κανόνα στην ταραμοσαλάτα. Είναι πλούσιος σε νάτριο, αλάτι δηλαδή, γι’ αυτό καλό είναι να αποφεύγεται η μεγάλη του κατανάλωση από όσους έχουν πρόβλημα υπέρτασης. O άσπρος ταραμάς είναι ανώτερης ποιότητας, επειδή το ροζ χρώμα είναι προϊόν πρόσθετων τεχνητών χρωστικών ουσιών. Είναι πολύ καλή πηγή φωσφόρου και καλιου.
Προσοχή όμως γιατί τα 100 γρ. ταραμά μάς παρέχουν 407 θερμίδες.

Τα Ντολμαδάκια γιαλαντζί είναι μια καλή εναλλακτική πρόταση για λαδερό νηστίσιμο γεύμα παρεχοντας βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μαγνησιο και φυτικες ινες, που βοηθούν στην καλή υγεία του εντέρου, μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου και, ταυτόχρονα, μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερίνης στο αίμα. Μία μερίδα ντολμαδάκια μάς δίνει περίπου 660 θερμίδες.


Το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας δεν κλείνει ποτέ χωρίς τον χαλβά.Ο χαλβάς παρασκευάζεται από το ταχίνι, που με τη σειρά του φτιάχνεται από πολτοποιημένο σουσάμι. Το ίδιο το ταχίνι (όχι ως χαλβάς) καταναλώνεται αρκετά στη διάρκεια της νηστείας, συχνά σε μορφή σούπας. Είναι μια υψηλής διατροφικής αξίας τροφή. Αποτελεί πηγή «καλών» μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, χωρίς καθόλου χοληστερίνη. Είναι πλούσιος σε φυτικές πρωτεΐνες και βιταμίνες (Β και Ε) που βελτιώνουν την καρδιαγγειακή και την εγκεφαλική λειτουργία.

Ο χαλβάς μπορεί να είναι πολύ θρεπτικός, δίνει όμως αρκετές θερμίδες καθώς μία λεπτή φέτα χαλβά (60 γρ.) έχει πάνω απο 300 θερμίδες.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις