Αντίσταση στην ινσουλίνη

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, μια ορμόνη γνωστή ως ινσουλίνη επιτρέπει στο ζάχαρο του αίματος να εισέλθει στα κύτταρα του σώματος, όπου χρησιμοποιείται για να παράγει ενέργεια. Ωστόσο, όταν οι φυσιολογικές ποσότητες ινσουλίνης δεν είναι ικανές να μεταφέρουν τη γλυκόζη στα κύτταρα, εμφανίζεται η αντίσταση στην ινσουλίνη. Δηλαδή, τα κύτταρα αντιστέκονται στη δράση της ινσουλίνης και η γλυκόζη δεν μπορεί να περάσει μέσα τους και να χρησιμοποιηθεί για ενέργεια.


 Όταν συμβαίνει αυτό, το πάγκρεας αναγκάζεται να παράγει περισσότερη ινσουλίνη για να βοηθήσει τη γλυκόζη να περάσει στα κύτταρα και για να διατηρήσει τα φυσιολογικά επίπεδα γλυκόζης αίματος. 

Αν και οι άνθρωποι με αντίσταση στην ινσουλίνη έχουν πιο υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους κάποιες ώρες της ημέρας, παραμένουν μέσα στα φυσιολογικά όρια και δεν είναι διαβητικοί.



Τι προκαλεί την αντίσταση ινσουλίνης; 

Δεν γνωρίζουμε ακριβώς τί την προκαλεί, αλλά υπολογίζεται ότι ένα σημαντικό ποσοστό αυτών  οφείλονται σε γενετικούς παράγοντες. Η αντίσταση ινσουλίνης επηρεάζεται επίσης και από παράγοντες που μπορούμε να ελεγξουμε όπως το σωματικό βάρος (ειδικότερα, το κοιλιακό λίπος) και τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας.


Γιατί είναι πρόβλημα η αντίσταση στην ινσουλίνη;


Η ινσουλίνη ρυθμίζει την παραγωγή λίπους απο το συκώτι μετά τα γεύματα. Η ανεξέλεγκτη παραγωγή ινσουλίνης λοιπόν μπορεί να προκαλέσει αυξημένη εναπόθεση λίπους στο συκώτι (λιπώδης διήθηση). Το λιπώδες ήπαρ συνδέεται με διάφορες μεταβολικές ασθένειες (πχ Διαβήτης) και σε προχωρημένα στάδια μπορεί να οδηγήσει σε κύρωση του ήπατος.


Επίσης η ινσουλίη ρυθμίζει την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών μετά απο τα γεύματα και παίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην κατακράτηση νατρίου απο το σώμα.




Τί μπορούμε να κάνουμε;

Η παχυσαρκία αυξάνει πολύ τις πιθανότητες αντίστασης στην ινσουλίνη και σχεδόν όλοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι τα συμπτώματα βελτιώνονται πολύ με τη μείωση του βάρους, ακόμα και κατά μόνο 10%, και την αύξηση του επιπέδου σωματικής δραστηριότητας.

Η άσκηση είναι απαραίτητη επειδή ο μυϊκός ιστος είναι η σημαντικότερη περιοχή χρήσης της γλυκόζης και επειδή αυξάνει την ευαισθησία του σώματος στην ινσουλίνη.

Ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας συστήνει οι άνθρωποι να είναι μετρίως σωματικά δραστήριοι για τουλάχιστον 30 λεπτά ανά ημέρα, τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας. Μια σωστή διατροφή και άσκηση συνοδευόμενα απο μια μέτρια απώλεια βάρους μειώνουν κατα πολύ τουσ κινδύνους της αντίστασης στην ινσουλίνη.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις